• 28 februari, 2013

Tobii visar koncept som förändrar spelplanen på CeBIT

STOCKHOLM , 28 februari 2013 – Tobii Technology, världsledande inom eye tracking och ögonstyrning, presenterar omdanande koncept för datorinteraktion och spel på CeBIT i Hannover, Tyskland, 5-9 mars. Helt nya användarupplevelser som kombinerar blick med traditionella dator- och spelkontroller möjliggörs genom prisbelönta Tobii REX, en banbrytande USB-enhet som använder Tobiis eye tracking-teknologi och användargränssnittet Tobii Gaze.

På CeBIT kan utvecklare, tillverkare och allmänheten testa Tobii REX och koncepten inom Tobii Gaze i Tobiis monter (E70, Hall 17) och se hur ögonstyrning kommer att fungera i exempelvis datorer, industriella applikationer och instrumentpaneler i fordon. Tobii kommer också att visa hur dess teknik ökar intensiteten och kapaciteten i datorspel med demos i Intels monter (A01, Hall 23).

Att integrera Tobii Gaze i spel skapar enorma möjligheter för innovation och en helt ny och unik användarupplevelse. Det förändrar bokstavligen spelplanen för utvecklare, industrin och konsumenterna, säger Henrik Eskilsson, VD på Tobii Technology. Spelare kommer att bli förvånade hur snabbt och naturligt de kan använda sin blick för att styra funktioner i spelet snabbare och mer exakt, och, viktigast av allt, hur mycket mer verkligt spelet blir därför att det de gör knyts närmare synen.

Tobii REX är för närvarande tillgänglig för utvecklare. En begränsad upplaga om 5000 kommer att lanseras för de första konsumenterna mot slutet av 2013 och en fullödig massmarknadsversion förväntas komma under 2014.

Ögonstyrning skapar möjligheter för mjukvaruutvecklare inom många spännande områden, och sedan lanseringen av Tobii REX och Tobii Gaze Partner Program tidigare i år, har intresset och antalet partner ökat betydligt. Det finns oändliga möjligheter för Tobii Gaze i en mängd applikationer och vi ser fram emot att få se många av dem realiseras under året, säger Eskilsson.

Dokumentation och media

• 28 februari, 2013