• 29 december, 2014

2015 tar Tobii eyetracking steget in på konsumentmarknaden

Stockholm, 29 december 2014 – Svenska Tobii Technology , världsledande inom eyetracking, etablerar nu sin banbrytande teknik inom ännu ett område genom att lanseringen av världens första eyetracker för dataspelsmarknaden. Produkten, SteelSeries Sentry, har utvecklats tillsammans med det ledande speltillbehörsföretaget SteelSeries och kommer att visas upp för första gången på konsumentelektronikmässan CES i Las Vegas den 6-9 januari 2015.

– 2015 blir året då eyetracking gör inträde på konsumentmarknaden och konsumenter kan få sin första konkreta erfarenhet av riktiga eyetracking-produkter – först inom spel, sedan som ergonomiprodukt, och slutligen i generell datoranvändning. Vi är väl rustade för att få ut nya produkter på marknaden, inte bara under eget namn, men också i samarbete med partners som är världsledande inom dessa områden. Det känns fantastiskt kul att nu gå från prototyp till riktiga produkter inom konsumentmarknaden, säger Oscar Werner, affärsområdeschef för Tobii Tech, en av Tobiis tre divisioner.

Besökare på CES2015 ges möjligheten att prova följande produkter i Tobiis monter:

• - SteelSeries Sentry – världens första eyetracker för PC spelvisas exklusivt i Tobiis monter. Streaming av spelsessioner berikas med animering och data om var spelaren tittar. Som träningsverktyg hjälper data och statistik om spelsessioner spelproffs till nya insikter. Eyetracking i spel möjliggör också helt unika spelupplevelser. Sentry SteelSeries Sentry har vunnit utmärkelsen 2015 CES Innovations Honoree. Produkten kan beställas på steelseries.com/sentry och börjar skeppas i januari. Se även populära streamers CEH9 och Wagamama spela live 6 och 7 januari i Tobiis monter och på twitch.com.
  • - Tobii Glasses 2 – Tobiis andra generations huvudburna eyetracker skeppas idag till företagskunder och universitet över hela världen. Tobii arbetar även för att applicera världens minsta eyetracking-teknologi i virtual reality-glasögon för spel, utbildning och industriella applikationer. Tobii Glasses 2 SDK kommer att släppas under andra kvartalet 2015, så att utvecklare ska kunna börja bygga program för Tobii Glasses 2 och partnerprodukter.
  • - Pizza Hut Subconscious Menu– en lekfull tillämpning av eyetracking i restaurang- och butiksmiljöer som redan har fått stor uppmärksamhet internationellt. Besökare får möjlighet att nyttja sitt undermedvetna för att få reda på vilken pizza de är sugna på.

– Vi håller med Tobii om att 2015 blir året då eyetracking tar steget in på konsumentmarknaden. Vi ser en stor efterfrågan på Sentry och får mycket positiva kommentarer från ledande streamers och spelproffs om den påverkan eyetracking väntas få inom gaming. Både SteelSeries och Tobii står redo att leverera, säger SteelSeries vd Ehtisham Rabbani.

Tobii Arcade: en plattform för eyetracking-appar

Det gångna året har utvecklare från hela världen anslutit sig till Tobii för att realisera spel och appar anpassade för eyetracking som blir tillgängliga för Sentry och annan framtida hårdvara. Tobii lanserar nu Tobii Arcade, världens första marknadsplats för applikationer som använder eyetracking för att skapa nya upplevelser.

På CES2015 kan besökare också ta del av unika upplevelser och användargränssnitt med eyetracking:

• Tobii Game Analyzer – ett verktyg för spelproffs som ger helt nya insikter i hur de spelar. Det ger statistik om vad man ser och bearbetare under spelandet. Denna information kan ge nycklar till en bättre spelstil och ett vinnande beteende.
  • Tobii EyeX Interactions – en tilläggsmjukvara till Windows som adderar blicken till användargränssnittet. Datorskärmen tänds när man tittar på den, sidor scrollar i takt med att man läser och muspekaren flyttas automatiskt dit man tittar, vilket ger en revolutionerande användarupplevelse.
  • Son of Nor – Spelutvecklarna på stillalive studios har utvecklat spelet där man bekämpar fienden med hjälp av magiska krafter: flytta eller omforma föremål med hjälp av blicken eller kasta en förtrollning på den du tittar på. Eyetracking ger spelaren en “tredje hand” och förmågan att göra fler saker samtidigt, till exempel kontrollera sin egen karaktär och sikta på motståndaren eller springa åt ett håll och sikta åt ett annat, precis som i verkliga livet.
  • Overwolf Overlay – Spelbolaget Overwolf har adderat eyetracking till sin motor för att ge sina användare och streamers access till nya insikter och information med hjälp av eyetracking och göra matcher mer spännande att titta på.

– Det här är bara en liten del av de spel och appar som kommer att finnas tillgängliga på Tobii Arcade under 2015. Vi ser en god tillväxt i Tobiis utvecklarcommunity och ett växande antal spel på väg från såväl små oberoende spelutvecklare som stora studios, säger Werner. Tobii satsar mycket på att marknadsföra de bästa och uppmuntrar utvecklare att släppa loss kreativiteten och skapa nya upplevelser för kommande konsumentprodukter.

Relaterad information

• Besök Tobiis monter på CES i Las Vegas den 6-9 januari: Monter #71837 på Tech West Sands.
  • Media kan även prova dessa produkter i monter 1 under Unveiled, CES officiella pressevent den 4 januari kl. 16-19.
  • Tobii EyeX Dev Kit – pris under CES är endast 70 € (från 99 €) med koden “HelloCES2015”.

• 29 december, 2014