• 4 december, 2014

Tobii’s EyeX Plug-in till Unreal Engine 4

STOCKHOLM— Dec. 4, 2014 — Tobii Technology, världsledande inom ögonstyrning, presenterar idag stolt det nya Tobii EyeX plug-inet till Unreal Engine 4. Detta nya plug-in till Tobii EyeX SDKt ger utvecklare intressanta nya verktyg som möjliggör helt nya spelupplevelser som tidigare inte varit möjliga.

“Med det nya EyeX plug-inet till Unreal Engine 4 kommer integreringen av eye tracking i spel bli mycket lättare. Integreringen i UE4 miljön har redan genomförts åt användaren vilket gör att det bara är att sätta igång EyeX plug-inet,” berättar Oscar Werner, vice president av Tobii OEM. “Vårt mål är att ge utvecklare verktygen som tillåter dem att komma på nyskapande idéer med eye tracking inom en rad olika konsument och företagsmjukvaror – från underhållning och spel till kontors och produktivitetsverktyg. Detta plug-in är nästa steg i denna riktningen.”

EyeX plug-inet till Unreal Engine 4 fungerar som en utökning av Tobii’s nuvarande bibiliotek av utvecklingsverktyg som inkluderar EyeX SDK till Unity, EyeX SDK till .NET och EyeX SDK till C/C++. Det ger spelutvecklare ett nytt lättanvänt verktyg för att kunna släppa lös sin kreativa förmåga och designsida för att kunna skapa en riktigt inlevelsefull upplevelse som bara är möjlig med hjälp av eye tracking.

Features i EyeX plug-in till Unreal Engine 4:

• Gaze point: Punkten på skärmen där spelaren tittar.
  • Fixations: Punkter på skärmen där användaren har fokuserat blicken.
  • Eye positions: Positionen av användarens ögon i en 3-D rymd.
  • User presence: Om det finns en användare framför skärmen eller inte.
  • Automatic detection: Indikering på vilken actor som spelaren tittar på.
  • Blueprint och C++ support: Alla EyeX plug-ins egenskaper är lättillgängliga genom både UE4’s visual scripting editor och från C++.

För att få en snabb genomgång av Tobii EyeX plug-in till Unreal Engine 4, titta på Tobii’s online tutorial. För att köpa ditt eget Tobii EyeX dev kit, besök www.tobii.com/eyex.

• 4 december, 2014