• 24 november, 2015

Tobii Pro dubblar hastigheten i nya eyetracking-glasögon

Stockholm, 24 november, 2015 –Tobii Pro, världsledande inom eyetracking-lösningar för forskning och undersökningar, utökar sitt sortiment av eyetracking-glasögon med en ny modell av Tobii Pro Glasses 2. Med en samplingsfrekvens på 100 Hz (bilder per sekund) kan forskare nu arbeta med mer detaljerad data i konsument- och beteendestudier.

Eyetracking är en kraftfull och snabbt växande metod för att förstå mänskligt beteende. Eyetracking-glasögon som registrerar ögonrörelser hjälper forskare och marknadsundersökare till djupare insikter inom ett brett spektrum av områden. Tobii Pro Glasses 2 används till exempel för att studera konsumentbeteende i butik, ta reda på hur effektiv reklam och marknadsföring är, samt för att utvärdera människors prestationsförmåga. Studier kan genomföras i vardagsmiljöer – som i en affär, på arbetet, eller i hemmet – i stället för i en labbmiljö.

Med en ny 100 Hz-modell dubblar Tobii Pro nu samplingsfrekvensen i Pro Glasses 2, världens mest diskreta, naturliga och lättanvända eyetracking-glasögon. Glasögonen avslöjar exakt var en person tittar i realtid, samtidigt som man kan röra sig fritt var som helst.

Den nya produkten är ett kraftfullt verktyg för studier som ställer extra höga krav på att kunna registrera mycket små detaljer. Det ger forskare unika förutsättningar att analysera och noggrant redovisa hur olika ögonrörelser, som fixationer och sackader, varierar samtidigt som de kan fånga naturligt beteende på ett enkelt och effektivt sätt. Det är värdefullt inom många tillämpningar, till exempel för att mäta kognitiv belastning hos en bilförare eller en operatör av avancerad teknisk utrustning, undersöka vad idrottsutövare uppmärksammar, eller studera läsbeteende.

– Det är positivt att samplingsfrekvensen för eyetracking-glasögon ökar, säger Kenneth Holmqvist, professor i psykologi vid Lunds universitet. En samplingsfrekvens på 100 Hz skapar större möjligheter att filtrera data (minska brus) och att klassificera ögonrörelser med hjälp av hastighetsbaserade algoritmer. Den inbyggda accelerometern och gyrot i Tobii Pro Glasses 2 öppnar för nya metoder för att förbättra klassificeringen av ögonrörelser även i verkliga testmiljöer där personerna vrider eller rör på sig.

– Allt fler forskare vill kunna studera naturligt beteende och hur människor uppfattar sin omvärld. De behöver verktyg och metoder som inte påverkar resultaten och som samtidigt möter kraven på hög datakvalitet och möjlighet till detaljerad analys, säger Tom Englund, affärsområdeschef för Tobii Pro. Med den nya 100 Hz-modellen av våra eyetracking-glasögon kombinerar vi allt detta i en lösning. Det innebär att vi tar ytterligare ett steg mot att öppna upp nya användningsområden för eyetracking och ger fler forskare möjlighet att dra nytta av metoden.

Tobii Pro, ett affärsområde inom Tobii, är ledande leverantör av eyetracking-lösningar och tjänster för att studera mänskligt beteende. Genom insikter från eyetracking hjälper vi forskare inom både akademiska och kommersiella områden att utveckla sin forskning och skapa förändring. Våra lösningar används inom en rad områden, från studier av köpbeteenden och användbarhetstester till psykologi- och synforskning. Vi är stolta över att ha över 2000 företag och 1500 forskningsinstitutioner som våra kunder, däribland Microsoft, Procter & Gamble, Ipsos och GfK samt alla av världens 50 mest ansedda universitet.

Mer information

Tobii offentliggör denna information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 24 november 2015, kl. 14.00.

• 24 november, 2015