• 29 maj, 2015

Tobii och MSI tecknar avsiktsförklaring om utveckling av eyetracking i speldatorer

STOCKHOLM – 29 maj 2015 – Tobii AB (Nasdaq Stockholm: TOBII) och Micro-Star International Co. Ltd (MSI) har tecknat en avsiktsförklaring om samarbete kring integration av Tobiis världsledande teknik för ögonstyrning i MSIs speldatorer.

Avsiktsförklaringen anger ramarna för ett samarbete mellan Tobii och MSI som syftar till att stimulera utveckling av eyetracking i datorspel samt att utforska möjligheten att lansera speldatorer med inbyggd eyetracking på marknaden.

Tobii och MSI har redan inlett samarbetet och det första påtagliga resultatet är en prototyp av bärbar speldator som kommer att visas av MSI på Computex-mässan i Taipei den 2-6 juni.

– Vi är fortfarande i ett mycket tidigt skede i utvecklingen av marknaden för ögonstyrning inom datorspel. Vi räknar med att det kommer att krävas mycket tid och investeringar innan vi uppnår volymer inom detta segment. På lång sikt så finns dock en spännande potential för Tobii inom datorspel, säger Henrik Eskilsson, Tobiis VD.

Det taiwanesiska företaget MSI är en av världens ledande tillverkare av bärbara och stationära datorer och har haft stora framgångar med sina speldatorer.

Tobii offentliggör denna information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 29 maj 2015, kl. 13.15.

• 29 maj, 2015