• 15 november, 2017

Säkerhet och effektivitet inom tillverkningsindustrin fokus i ny eyetracking-studie

För att minska utbildningstiden och förbättra arbetssäkerheten inom tillverkningsindustrin har konsulter från Tobii Pro Insight genomfört en eyetracking-studie för gjuteriet H&H Castings. Insikterna från studien kommer bidra till snabbare introduktion av nya medarbetare, ökad effektivitet i gjuteriets verksamhet och en minskad olycksrisk.

– Eyetracking har verkligen öppnat våra ögon för den faktiska inverkan som visuell uppmärksamhet har på ett gjuteri, säger Jacob Hammill, System Manager för H&H Castings. När du jobbar med smält metall är det svårt att komma nära och observera de olika momenten. Med hjälp av eyetracking kan vi fylla det gapet och förse nyanställda med ett närhetsperspektiv av processen. Med hjälp av konsulter från Tobii Pro Insight kunde vi identifiera unika visuella färdigheter som kommer användas när vi nu tar fram ett nytt utbildningsprogram.

Att arbeta på smältavdelningen är en av gjuteriets mest krävande roller och H&H Castings utbildar nyanställda i genomsnitt två gånger per månad. Den genomsnittliga utbildningstiden är en vecka.
– Med insikterna från eyetracking-videon hoppas vi kunna spara två dagar per anställd. Det skulle betyda en minskning på 400 timmar av inlärningstid per år på den avdelningen, säger Jacob Hammill.

Arbetarna som deltog i studien bar eyetracking-glasögon under 15-30 minuter samtidigt som de utförde de olika momenten på gjuteriet. I en miljö där man häller flytande metall i formar kan ett plötsligt avbrott i koncentrationen få katastrofala konsekvenser och eyetracking-datan visade att arbetet kräver extremt hög koncentration och fokus. Eyetracking-glasögonen gjorde det möjligt att se hur de mest erfarna arbetarna utförde de olika momenten och insikterna kan bidra till att göra processerna både säkrare och mer effektiva.

– Med hjälp av eyetracking-datan kunde vi hjälpa H&H Castings att förstå beteenden som är intuitiva för en erfaren medarbetare, men svåra att formulera och föra vidare till en nybörjare, säger Mike Bartels, Senior Research Director, Tobii Pro Insight. Vi kunde också identifiera vad som hände precis innan ett fel på produktionslinjen uppstod. Avvikelser som påverkar både kvaliteten och effektiviteten negativt.

– Genom eyetracking gör vi det möjligt att utvärdera processer och utbildningsprogram och samtidigt mäta människors kognitiva belastning, säger Tom Englund, affärsområdeschef för Tobii Pro. Vi kan tillämpa samma metodologi oavsett verksamhet och hjälpa dem fastställa vilka processer och färdigheter som behövs för en mer produktiv och säker arbetsmiljö.

Tobii Pro Insight utför eyetracking-studier åt företag som hjälper dem fatta bättre affärskritiska beslut. Det globala teamet hjälper kunder att tolka och tillämpa resultaten för att skapa affärsvärde.

• 15 november, 2017