Tobii släpper utvecklingskit för eyetracking i VR baserat på HTC Vive

Tobii offentliggör idag VR4 for Vive Kit, ett utvecklingskit för eyetracking i virtual reality (VR) baserat på hårdvaran HTC Vive. Med Tobiis eyetracking-teknologi integrerad i ett VR-headset får VR-utvecklare tillgång till verktyg som gör det möjligt att skapa mer engagerande och immersiva upplevelser. Tobiis VR4 for Vive Kit går nu att förhandsbeställa på https://developer.tobii.com/vr-devkit och kommer att börja levereras under juni 2017. Kitet möjliggör för utvecklare att integrera stöd för eyetracking i mjukvara och spel som kan vara redo när VR-headset med eyetracking blir tillgängliga på konsumentmarknaden.

– Våra demos har lett till en stark efterfrågan på ett utvecklingskit för VR med Tobii eyetracking. Eyetracking är ett självklart nästa steg inom VR och genom det här erbjudandet utökar vi vår satsning på utvecklar-communityt inom VR, för att stötta utvecklare i att skapa bästa möjliga slutanvändarupplevelse och samtidigt ge dem utlopp för sin kreativitet, säger Oscar Werner, affärsområdeschef för Tobii Tech.

Tobiis VR4 for Vive Kitär en retrofit-tjänst till HTC Vive business edition (d.v.s. en anpassning av en befintlig produkt). Tobii erbjuder en precis och högkvalitativ eyetracking-upplevelse, och i kitet ingår Tobii VR4 – en referensimplementering av Tobii eyetracking utformad för VR-headsets – integrerad i HTC Vive business edition, Tobii Software Development Kit (SDK), samt Tobiis demo-applikationer som exemplifierar olika interaktioner som möjliggörs med eyetracking.

VR4 for Vive Kit är inte avsedd att säljas direkt till konsument.

• Blogg om Tobiis VR-strategi.
  • Film med utvecklare på Tobii som förklarar några av fördelarna med eyetracking inom VR.
  • White paper om varför eyetracking är nästa naturliga steg för VR.
  • Infografik som förklarar skillnaden mellan VR med och utan eyetracking.

Forskning och undersökningar: Eyetracking i VR håller också på att förändra hur studier kan bedrivas och skapar nya möjligheter inom områden som psykologi, konsumentbeteende samt utbildning och prestationsstudier. Tobii Pro gör det möjligt för forskare att samla in och analysera blickdata för att bättre förstå mänskligt beteende både i verkliga miljöer och i den virtuella världen. För mer information om lösningar för forskning med eyetracking inom VR, gå till Tobii Pro VR.