• 31 maj, 2018

Tobii och Lumus tar eyetracking till AR i nytt samarbete

Idag offentliggjorde Tobii ett samarbete med Lumus , en ledare inom transparenta displayer för augmented reality (AR) i samband med branschmässan Augmented World Expo (AWE). Samarbetet innebär att Tobiis eyetracking-teknologi nu kommer att integreras i Lumus utvecklingskit, Lumus DK50 AR. Prototyper av Lumus DK50 AR med integrerad eyetracking från Tobii kommer att visas i individuella möten på AWE.

– Detta spännande samarbete är ännu ett bevis på den starka efterfrågan kring att integrera eyetracking-teknologi i både AR- och VR-enheter, säger Oscar Werner, affärsområdeschef för Tobii Tech. De senaste två åren har vi fokuserat på samarbeten och projekt som syftar till att integrera eyetracking i VR-headset för att förbättra såväl VR-enheterna som användarupplevelsen i dessa. Parallellt med detta ser vi ett växande intresse inom AR, där fördelarna med eyetracking är ännu större.

Med Tobiis eyetracking-teknologi blir användarupplevelsen i AR mer naturlig, precis som i VR-headsets. AR-glasögonen upplevs som mer responsiva eftersom de vet var användaren tittar på och därmed förstår vad användaren är intresserad av och vill interagera med.

En annan mycket viktig fördel med att integrera eyetracking i AR-lösningar är att många bildrenderingstekniker i kommande generationer behöver information om ögonens position och användarens blickfokus för att kunna presentera en relevant AR-bild på displayen.

– Vår mission på Lumus är att leverera världens bästa transparenta displayer för smarta glasögon och huvudburna displayer och förändra hur människor interagerar med verkligheten. Lumus strävar efter att hitta och samarbeta med teknologipartners som ligger i framkant inom respektive område och visa hur AR-innehåll kan individanpassas, säger Eli Glikman, Chief Product Officer på Lumus. Samarbetet med Tobii innebär att vi kan erbjuda en oerhört attraktiv displaylösning till tillverkare av AR-enheter.

• 31 maj, 2018