• 8 januari, 2024

Tobii levererar eyetracking till Qualcomms nya plattform för produktutveckling inom MR och VR

Qualcomm Technologies Inc. presenterade nyligen sin senaste referensplattform för utveckling av headsets inom mixed reality (MR) och virtual reality (VR). I plattformen, och ett tillhörande referensheadset som ska hjälpa produktutvecklare (OEM:er) att skapa nästa generations headsets, finns Tobiis eyetracking implementerad.

- I takt med att 4K-displayer introduceras på marknaden blir Tobiis eyetracking en nyckelfunktion i VR-headsets. I samarbete med Qualcomm Technologies, och deras kraftfulla System-on-Chip (SoC) lösning, kan vi presentera en banbrytande teknik för bättre bildkvalitet och renderingsprestanda, anpassat för morgondagens headsets inom XR. Vi ser fram emot att se produktutvecklare dra nytta av Qualcomms referensheadset för att ta denna innovativa teknik till marknaden så snart som möjligt, säger Doug Eggert, VP of XR på Tobii.

I samarbetet ingår även tillverkaren Goertek som säkerställt att tekniken är anpassad för massproduktion. Referensdesignen har stöd för konfigurationer med både 3K-skärmar (Snapdragon® XR2 Gen 2) eller 4K-skärmar (Snapdragon XR2+ Gen 2) för varje öga.

- Vi är stolta att ha med Tobii och den senaste eyetracking-tekniken i vårt referensheadset. Produkten har utrustats med båda våra senaste Snapdragon XR-processorer och gör det möjligt för OEM:er att utveckla och lansera produkter snabbare, säger Said Bakadir, Senior Director, Product Management, Qualcomm Technologies, Inc.

För att läsa mer om Tobiis eyetracking-teknik, se här:

För att läsa mer om Qualcomms Snapdragon XR2+ Gen 2, se här:

Snapdragon is a trademark or registered trademark of Qualcomm Incorporated. Snapdragon is a product of Qualcomm Technologies, Inc. and/or its subsidiaries.

• 8 januari, 2024