• 25 juni, 2013

Tobii och Synaptics visar ny demolaptop som integrerar eye tracking och touch

STOCKHOLM, 25 juni 2013 — Tobii Technology, världsledande inom eye tracking och ögonstyrning, och Synaptics Inc. (NASDAQ: SYNA), en ledande utvecklare av touch-baserade gränssnitt, presenterar idag en ny laptop-prototyp utrustad med en kombination av Synaptics ForcePad och Tobii Gaze™, eye tracking-teknik för ögonstyrning.

— Det är mycket spännande att följa utvecklingen av hur vi använder datorer just nu. Kombinationen av blick och beröring skapar en ultimat, intuitiv användarupplevelse som omdefinierar användargränssnittet för bärbara och stationära PC-användare fundamentalt. Denna prototyp visar hur Synaptics ForcePad, marknadens mest avancerade och innovativa pekplatta, kan utnyttja kraften i Tobii Gaze för att ge användare en ny och oöverträffad användarupplevelse. Tobii Gaze har potential att öppna upp nya marknader och driva exponentiell produktutveckling för datortillverkarna, säger Stan Swearingen, CTO på Synaptics.

Laptop-prototypen är baserad på en smal Ultrabook och ger en förhandsvisning av hur eye tracking kommer att används i kombination med innovativa touch-gränssnitt i framtida datorer. Den nya prototypen kommer att visas upp i möten med branschrepresentanter och media i USA, Europa och Asien, samt vid event under kommande månader.

— Genom att samarbeta med ledande teknikpartner utökar vi scoopet för nya möjliga tillämpningar för eye tracking och kan också utveckla fantastiska nya användargränssnitt, säger Henrik Eskilsson, VD på Tobii Technology. Vi är mycket glada över samarbetet med Synaptics, som visar hur eye tracking kan tjäna flera funktioner och tillämpningar.

Tobii Gaze, Tobiis prisbelönta eye tracking-gränssnitt som introducerades förra året, möjliggör för användare att styra datorn genom att kombinera blick med andra kontroller, till exempel touch, mus och tangentbord. Synaptics ForcePad revolutionerar pekplattan genom att addera tryck som ytterligare styrelement till beröring.

Dokumentation och media

• 25 juni, 2013