• 16 december, 2016

Huawei integrerar Tobii eyetracking i smartphone-modellen Honor Magic

Huawei offentliggjorde idag att den nya smartphone-modellen Honor Magic kommer att innehålla eyetracking. Detta är Tobiis första smartphone-integration och mobilen inkluderar funktioner baserade på användarens närvaro och uppmärksamhet, vilket är en delmängd av Tobiis fulla eyetracking-kapacitet. Mobilen blir mer responsiv genom att den är medveten om vad användaren gör och uppmärksammar. Honor Magic kommer bara att säljas på den kinesiska marknaden, med planerad försäljningsstart den 23 december 2016. Denna information avser samma design win som Tobii kommunicerade genom pressmeddelande den 7 november 2016.

– Vi har jobbat tätt tillsammans för att utveckla dessa funktioner och är väldigt glada att kunna ge smartphone-användare förstklassig interaktion med eyetracking för första gången, säger Tobiis VD Henrik Eskilsson. Vi tror att eyetracking på sikt kommer att ha en fundamental påverkan på användarupplevelsen i smartphones. Tillsammans med hängivna, respekterade partners som Huawei kan vi kontinuerligt leverera nya innovationer.

Honor Magic är Tobiis första smartphone-implementation och använder Tobiis EyeCore-algoritmer tillsammans med en NIR-kamera för att få information om användarens närvaro och uppmärksamhet. Lösningen fokuserar på att göra Honor Magic till en mer intelligent smartphone, men läser inte av den exakta blickpunkten. Enheten kan förstå användaren bättre, i högre grad förutse vad användaren vill göra och därigenom på ett bättre sätt svara upp mot detta.

– Med Honor Magic tas de första men viktiga stegen mot framtidens interaktion i smartphones. Konsumentelektronikbranschen ser eyetracking som en ny, spännande modalitet, vilket har exemplifierats under året genom produktreleaser från Alienware, Acer, MSI, Ubisoft, Square-Enix och nu även Huawei. Vi ser det hända parallellt inom gaming, VR och smartphones, säger Oscar Werner, affärsområdeschef för Tobii Tech.

Tobii kommer med anledning av informationen i detta pressmeddelande att upprätta och offentliggöra ett tillägg till det prospekt som upprättats med anledning av den pågående företrädesemissionen, se mer på www.tobii.com/foretradesemission-2016/.

Denna information är sådan information som Tobii AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 december 2016, kl. 09.00.

• 16 december, 2016