• 17 februari, 2016

Tobii och Ubisoft® presenterar nya eyetracking-funktioner i Tom Clancy’s The Division™

STOCKHOLM & PARIS – 17 februari 2016 – Tobii, marknadsledaren inom eyetracking, presenterar i samarbete med den ledande spelutvecklaren och speldistributören Ubisoft® helt nya eyetracking-funktioner till PC-versionen av Tom Clancy’s The Division. Spelet planeras att släppas den 8 mars. De nya funktionerna, varav många är implementerade för första gången i ett känt spel, skapar en tydligt fördjupad spelupplevelse.

– Samarbete är själva kärnan i Tom Clancy’s The Division. Med eyetracking har vi kunnat förbättra kommunikationen mellan spelarna och ge dem ytterligare ett sätt att visa för varandra vad de avser att göra. Implementeringen av Tobiis eyetracking har lyft innebörden av begreppet teamwork till en helt ny nivå. Vi ser fram emot att spelarna ska få uppleva den djupare upplevelse som det tillför spelet, säger Stuart White, senior producer på Ubisoft-studion Red Storm Entertainment.

The Division, det senaste, mycket efterlängtade titeln i Tom Clancy-serien, blir det första spelet någonsin som innehåller ögonstyrd ”enemy tagging”, en samarbetsfunktion som innebär att spelarna kan markera en motståndare genom att titta på den och sedan göra markeringen synlig för sina allierade. Detta gör kommunikationen mellan spelarna mer naturlig och reducerar behovet av verbal kommunikation dem emellan.

– Med The Division förändrar Ubisoft spelares sätt att interagera med datorspel och vi känner oss otroligt priviligierade som får arbeta med deras team för att sätta nya standarder för hur interaktionen mellan människa och dator går till. Vi befinner oss fortfarande i ett tidigt skede i vår långsiktiga ambition att etablera eyetracking brett inom spelindustrin. Integrationen av ögonstyrning i ett så välkänt spel som The Division är dock ett viktigt steg på den resan, säger Oscar Werner, affärsområdeschef för Tobii Tech.

Spelare som har en eyetracker från Tobii, som Tobii EyeX, SteelSeries Sentry eller MSI GT72 Dominator Pro Tobii, får tillgång till följande nya eyetracking-funktioner i The Division:

• Aim @ Gaze: När spelaren tittar på ett mål och trycker på sikta kommer kamerasiktet automatiskt att riktas mot det mål man tittar på. Sedan görs finjusteringar med kontrollen eller musen.
  • Grenade @ Gaze: Spelare kan sikta vart de kastar sina handgranater på samma sätt som de använder sitt huvudvapen med Aim @ Gaze.
  • Cover @ Gaze: ”Look for cover” har fått en helt ny betydelse. Spelare som är mitt uppe i en eldstrid i The Division kan leta efter skydd genom att enbart söka av situationen visuellt. När blicken sveper över möjliga skydd kommer de att markeras och spelaren kan ta skydd genom ett enkelt kommando.
  • Enemy Tagging: För att markera en fiende behöver man bara titta på denne och ge ett kommando istället för att vrida hela scenkameran.
  • Collaborative Targeting: När en fiende väl har markerats med Enemy Tagging, kan även spelares lagkamrater se detta.
  • Extended View: Ögonenanvänds för att ändra och styra spelets kamera. När en spelare till exempel tittar till vänster på skärmen kommer kamerans vy automatisk att panorera åt samma håll. Detta ger en upplevelse av att skärmen är större än vanligt och ger spelaren möjlighet att se objekt i en vidare vinkel.
  • EyeX Marks the Spot: Objekt och platser på kartan kan markeras genom att spelaren tittar på dem och ger ett kommando, vilket gör kartan betydligt lättare att använda.
  • Clean UI: Objekt på skärmen som behövs för att interagera med spelet, som minimap, ammunition och hälsa, visas bara när spelaren tittar i det område där de finns, annars görs de genomskinliga. Spelupplevelsen blir djupare genom att den grafiska upplevelsen blir så ren som möjligt.

I samband med CES 2016 meddelades att de som köper speldatorn MSI GT72 Dominator Pro Tobii, världens första konsumentdator med eyetracking från Tobii, får med en licens av Tom Clancy’s The Division utan extra kostnad.

Mer information

Tobii offentliggör denna information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 februari 2016, klockan 08.00.

Dokumentation och media

• 17 februari, 2016