• 8 januari, 2019

Tobii och Alienware meddelar att eyetracking finns i den nya bärbara speldatorn Alienware Area-51m

I samband med teknikmässan CES 2019 meddelade idag Alienware, Dells varumärke för speldatorer, att deras nya flaggskeppsprodukt Alienware Area 51-m, blir den första konsumentprodukt som integrerar Tobiis nya eyetracking-plattform IS5. Area-51m är en bärbar speldator byggd för tävlingsinriktat spelande och har Tobiis eyetracking-teknologi inbyggd i nederkanten av bildskärmens ram.

”Det är svårt att tänka sig ett bättre sätt att starta 2019 än att meddela vårt fortsatta samarbete för att integrera den bästa eyetracking-tekniken i Alienwares prisbelönade bärbara speldatorer”, säger Henrik Eskilsson, VD för Tobii AB. ”Area-51m är en fantastisk spelmaskin och det känns väldigt passande att Alienware är det företag som lanserar den första bärbara konsumentdatorn med Tobiis nya eyetracking-plattform IS5.”

Även tidigare bärbara Alienware-datorer har integrerat Tobiis eyetracking-teknik, men den bärbara speldatorn Area-51m är den första tillgängliga produkten på marknaden som innehåller Tobiis nya och femte generations eyetracking-plattform. I oktober 2018 lanserade Tobii officiellt IS5-plattformen, som erbjuder en mängd nya funktioner, inklusive:

• Förbättrad eyetracking-prestanda med den nya Tobii EyeSensor-tekniken.
  • En osynlig belysningsvåglängd.
  • 60 % mindre plats än tidigare generationer av Tobiis eyetracking-plattform, och större flexibilitet med en ny modulär design.

Idag stöds eyetracking i över 130 spel i många olika genrer. Det används också inom e-sport för spelcoachning och av tusentals spelare som live-sänder när de spelar för att ge följare ett nytt sätt att förstå det innehåll de tittar på. Det har också blivit ett prisbelönat tekniskt inslag i några av världens största e-sportturneringar.

”Alienware är känt för att skapa en spelupplevelse i världsklass och för att göra detta behöver man den senaste tekniken med den bästa prestandan. Vi tänjer ständigt på gränserna för vad som är möjligt, uppnår fantastisk prestanda och håller samtidigt de högsta kvalitetsstandarderna i åtanke”, säger Joe Olmsted, chef för spelprodukter på Alienware. ”Vi har samarbetat nära tillsammans med Tobii för att visa styrkan med eyetracking. Tillsammans har vi med Alienwares produkter banat väg för nya sätt att hjälpa spelare, innehållsdistributörer och utvecklare.”

Denna information är sådan information som Tobii AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 januari 2019 kl. 17:10 CET.

Dokumentation och media

• 8 januari, 2019