• 13 september, 2022

Tobii i samarbete med HeadVantage för att ta eyetracking in i sportens värld

Tobii, världsledande inom eyetracking och pionjär inom attention computing, meddelar att man ingått samarbetsavtal med HeadVantage, en amerikansk startup som tillsammans med NBC Sports och Sky Sports utrustar idrottare med minikameror och eyetracking-teknik. Samarbetet gör det möjligt för sportintresserade att se genom idrottarnas ögon och bättre förstå de beslut som tas. Dessutom hjälper tekniken idrottarna i deras dagliga träning.

HeadVantages produkt, och Tobiis eyetracking-teknik, kan placeras exempelvis under skärmen på en golfkeps eller i en hjälm för att följa idrottarens ögonrörelser. Den kan också mäta diametern på idrottarens pupiller mer än hundra gånger per sekund.

- Fans och idrottsintresserade runtom i världen vill kunna komma ännu närmare sporten och uppleva den på nya sätt vilket vi kan erbjuda, mycket tack vare Tobiis eyetracking-teknik, säger Jay Hedley medgrundare och vd för HeadVantage. Med vår utrustning kan vi inte bara visa upp idrottarnas synfält utan även visa exakt vad de tittar på, vilket skapar helt nya möjligheter att både utöva och titta på sport.

- Denna typ av samarbete, med ett företag som är i ett tidigt skede av sin utveckling, visar tydligt hur Tobiis eyetracking-teknik möjliggör innovation och nyskapande, säger Anand Srivatsa, vd på Tobii. HeadVantages produkt öppnar upp för ett helt nytt sätt att uppleva sport och skapar stort värde. Tobii kommer även sitta med i företagets rådgivande styrelse och samarbeta för att hitta nya användningsområden och lösningar på lång sikt.

HeadVantage belönades tidigare med en plats i Comcast NBCUniversal SportsTech Accelerator, vilket i sin tur ledde till ett partnerskap med NBC Sports. Tack vare detta visades tekniken upp på PGA:s golfturnering Korn Ferry Tour i somras. Samarbetet ledde även till att kända golfinstruktörer använt utrustningen vid lektioner på NBC Sports Next’s GolfPass. HeadVantage kommer nu även att samarbeta med Sky Sports för att inkludera eyetracking-tekniken i crickethjälmar och därefter streama matcher genom spelarnas ögon till över en miljard cricketfans.

- När vi arrangerade SportsTech accelerator såg vi hur Tobiis eyetracking och HeadVantages streamingmöjligheter skapar medryckande innehåll genom att ge fans möjligheten att uppleva sporten ur idrottarnas perspektiv, säger Jenna Kurath, chef för Comcast NBCUniversal SportsTech. Vi ser fram emot att följa hur teamet kommer utveckla sin produkt och via partnerskap med NBC Sports och Sky ge fans runtom i världen nya sätt att uppleva sport och events.

En av Tobii´s drivkrafter är att göra eye tracking och attention computing till vardagsfenomen. Som en del i detta har Tobii mängder av samarbeten, med såväl ledande OEMs som banbrytande startups, för att tillsammans använda kraften i eyetracking och attention computing för att driva innovation. Även om den långsiktiga potentialen i detta samarbete är betydande förväntas det inte ha väsentlig påverkan på Tobiis intäkter på kort sikt.

• 13 september, 2022