• 10 juni, 2010

Så ser vi på kronprinsessan Victoria och Daniel – testa själv

**Under parollen Love 2010 har stockholmare och besökare möjlighet att testa ögonstyrning och blickspårning från Tobii Technology. Tobii visar upp sin världsledande teknologi på innovationspaviljongen på Skeppsbron den 11-12 juni. För att knyta an till temat har Tobii testat hur en grupp människor ser på bilder av kronprinsessan och hennes blivande make.

Tobii har testat ett par bilder för att se om folk intresserar sig mer för kronprinsessan Victoria eller Daniel. Testet är ett exempel på vad man kan göra med hjälp av eye tracking, inte en vetenskaplig studie.

– Analysen visar en blivande prins som tar för sig relativt väl även om kronprinsessan är den som drar till sig uppmärksamheten först. Det verkar vara mer generella faktorer som påverkar hur vi tittar: om personerna på bilden tittar in i kameran, om de ler med öppen mun, om de har några iögonfallande accessoarer. Det kanske kan vara något för prins Daniel att tänka på, säger Sara Hyléen, som står bakom testet.

Gör det kungliga eyetracking-testet

Eye tracking möjliggör för datorn att veta exakt var man tittar. Teknologin används framför allt för att analysera vad människor ser eller uppmärksammar och för att styra datorn med blicken. På innovationspaviljongen får besökarna testa både ögonstyrning och göra det kungliga eye tracking-testet.

– På Innovationspaviljongen visar vi en intuitiv och självinstruerande applikation, som ger besökarna en förståelse för teknologins båda sidor. Alla kan testa, vuxna som barn, säger Sara Hyléen. De flesta som testar eye tracking får en aha-upplevelse och kommer genast med förslag på vad man kan göra med blickstyrning. Det är kul!

För mer information, kontakta: Sara Hyléen, Corporate Marketing Manager, Tobii Technology
Mobil +46 (0)709 16 16 41, sara.hyleen@tobii.com

• 10 juni, 2010