• 6 september, 2011

Tobii firar tio år av eyetracking och innovationer

**Tobii Technology presenterar i samband med sitt tioårsfirande visionen för eyetracking. Under sina tio år har Tobii förfinat tekniken, nått ut med produkter på ett växande antal marknader och anser att eyetracking snart kommer att vara en del av var mans vardag – i datorer, bilar, överallt.

Tobii Technology grundades 2001 på en innovation som möjliggör för kamerasensorer att läsa av ögonrörelser och var man tittar, så kallad eyetracking, eller blickspårning. Från dag ett har företagets övergripande mål varit att utveckla användarorienterade produkter och att realisera visionen om eyetracking i varje dator.

Tio år i rasande fart

– Vi hade en helt obeprövad teknik med fantastiskt spännande möjligeter. Tanken på att kunna styra en dator med blicken var bokstavligen hårresande, säger Henrik Eskilsson, VD och en av Tobiis grundare.

Ett tufft affärsklimat rådde när företaget grundades 2001 och grundarna insåg snart att nyckeln till framgång var att hitta betalande kunder snarare än riskkapital. På mindre än ett år hade man sålt och levererat sin första eyetracker till ett konsultföretag i Österrike. Sedan dess har fler än 1000 företag och 500 akademiska kunder valt eyetrackers för forskning, produkt- och användartester från Tobii.

2004 började Tobii sälja ögonstyrda kommunikationsapparater för personer med rörelse- och talsvårigheter. Den första ögonstyrda datorn kom 2006. Idag använder runt 5000 personer världen över Tobiis kommunikationsapparater i sina dagliga liv.

Med blicken på framtiden

– Efter tio år är vi äntligen redo att ta steget mot massmarknadsapplikationer och därmed realisera den vision som sattes i Tobiis allra första affärsplan: eyetracking i varje dator. Vår teknologi är mogen och marknaden är redo. De senaste åren har användargränssnitten i datorer och surfplattor förändrats radikalt och människor anammar snabbt nya gränssnitt. Jag är övertygad om att ögonstyrning kommer att bli en del av denna revolution, säger Eskilsson.

Teknologins möjligheter sträcker sig långt bortom konsumentelektronik.

– Vi växer inom befintliga segment där vi kontinuerligt lanserar nya koncept, produkter och tjänster. Samtidigt har vi bara utforskat en bråkdel av teknikens potential. I framtiden kommer eyetracking att finnas överallt i vår vardag: i datorer hemma och på jobbet, i bilar, i diagnostik och rehabilitering, på sjukhus, i utbildning och forskning för att nämna några områden. Och vi är övertygade om att detta kommer att hända de närmaste åren, avslutar Eskilsson.

Banbrytande innovationer inom eyetracking

Tobii har lanserat en lång rad nydanande innovationer under sina tio år:

Tobiis många tekniska innovationer och enastående tillväxt har resulterat i en lång rad priser och utmärkelser.

Sara Hyléen, Head of PR, Tobii Technology, tel. 0709-161641, sara.hyleen (@) tobii.com

• 6 september, 2011