• 8 november, 2012

Ny eyetracking-lösning hjälper läkare att diagnosticera kritiska tillstånd

Stockholm, 8 november 2012— Tobii Technology s partner i2Eye Diagnosticshar utveklat en lösning som hjälper läkare att diagnosticera oftalmiska och neurologiska tillstånd med hjälp av eyetracking. Saccadic Vector Optokinetic Perimetry (SVOP), är en mobil och patientanpassad lösning som underlättar och möjliggör undersökning av patienter med kritiska tillstånd som kan vara svårundersökta med traditionella metoder. Med hjälp av eyetracking får läkare objektiv data om patientens synfält, vilket hjälper dem att tidigt ställa korrekta diagnoser och i förlängningen rädda liv.

– Responsen från praktiserande läkare inom området är hittills väldigt positiv och återspeglar ett genuint behov av det som SVOP tillhandahåller, i synnerhet inom områden som pediatrik, neurologi, oftalmologi, geriatrik, onkologi, trauma och stroke, säger Paul Joblin, markandsdirektör på i2Eye Diagnostics. Inom dessa områden är objektivitet och tillgänglighet avgörande, liksom möjligheten att utvärdera det visuella fältet hos personer som inte kan ge verbal feedback eller undersökas med traditionella metoder.

Utvärdering av det visuella fältet, även kallat oftalmologi, är särskilt viktigt i tidig diagnos och monitorering av olika neurologiska tillstånd, som stroke och hjärntumör. SVOP hjälper läkare att identifiera om patienten har ett nedsatt synfält eller oregelbundna blinda fläckar. Traditionella metoder kräver att patienten är helt stilla under flera minuter, något som gör det extra svårt i undersökning av barn och äldre. Genom integrerad eyetracking ges läkare nu en objektiv, träffsäker, effektiv och mobil lösning som kan användas för att diagnosticera kritiska tillstånd hos många fler än tidigare.

I2Eye Diagnostics har redan ett antal kunder och visar lösningen på mässor och konferenser. Närmast kommer SVOP att visas i i2Eye Diagnostics monter (Nr. 2973) på American Academy of Ophthalmology Annual Meeting i Chicago den 10-13 november.

Dokumentation och media

• 8 november, 2012