• 20 mars, 2012

Tobii tar in 143 MSEK i finansiering från Intel Capital

**STOCKHOLM, 20 mars 2012 – Tobii Technology, världsledande inom eyetracking och blickstyrning har tagit in 143 MSEK i en ny finansiering ledd av Intel Capital. Intel Capital gör nu sällskap med Tobiis tidigare finansiärer Amadeus Capital, Investor Growth Capital och Northzone Ventures. Finansieringen kommer att användas till vidareutveckling av företagets kärnteknologi och till att ta eye tracking och blickstyrning till massmarknadsapplikationer.

Finansieringen från Intel Capital kommer att hjälpa Tobii att ytterligare accelerera sin teknikutveckling och att ta steget in på massmarknader som datorer, bilar, datorspel och andra volymapplikationer för konsumenter och företag. Bland annat kommer Tobii att göra strategiska investeringar i sin R&D-organisation, nyanställa och utveckla nya kompetensområden.

– Eyetracking och gaze har potential att revolutionera datorinteraktion på samma sätt som Touch har förändrat mobiler och surfplattor, säger Henrik Eskilssons, VD för Tobii Technology. Tobii ska ta eye tracking från nichapplikationer till massmarknader vilket ställer helt nya krav. Denna finansiering hjälper oss att vidareutveckla vår kärnteknologi, ta språnget över till massmarknader och behålla vår ledande position inom eyetracking.

– Intel Capital tror att eyetracking kan bli en viktig del av framtida multimodala användargränssnitt. Tobii är världsledande inom detta segment och en ledande kandidat till att leverera den senaste teknologin inom användargränssnitt i vanliga datorer, säger Marcos Battisti, Managing Director på Intel Capital, Western Europe & Israel.

Från och med mars 2012 tar Ian Cooper plats i Tobiis styrelse som representant för Intel Capital.
– Jag ser fram emot att arbeta med Tobii för att bygga ledaren inom konsumentorienterad eyetracking, säger Ian Cooper, Investment Director at Intel Capital.

– Eyetracking och gaze är mycket lovande, som ett nytt och kraftfullt interaktionssätt. Genom att samarbeta nära med Tobii hoppas vi på att kunna ta nyttan med denna teknologi till vanliga datorer, säger Joel Fisch, Director of Business Development på Intels Architecture Development Group.

• 20 mars, 2012