• 22 juni, 2015

Banbrytande eyetracking-studie ger testdeltagare total frihet

Tobii Glasses 2 möjliggör för etnografer att observera naturligt mänskligt beteende

**STOCKHOLM OCH WASHINGTON —22 juni, 2015—**Tack vare den nya eyetracking-tekniken kan forskarna nu se världen genom sina testdeltagares ögon utan att ens vara närvarande.

På DIVSI Convention i Hamburg i förra veckan tillkännagav forskare från Stiftung Lesen* en innovativ ny studie om unga människors vanor gällande mediekonsumtion. Stiftung Lesen använde eyetracking-glasögon från Tobii Pro för att utforska hur ungdomar i Frankfurt i åldrarna 18 till 24 år läser, skriver och interagerar med media i vardagen. Med hjälp av Tobii Pro Glasses 2 kunde testdeltagarna registrera sina egna ögonrörelser under två hela dagar – i hemmet, på arbetet och i skolan.

Etnografiska studier som Stiftung Lesens används i allt större utsträckning för att genomföra studier inom områdena mänskligt beteende och kultur. Etnograferna observerar människor i deras naturliga miljöer och försöker skapa så goda förutsättningar som möjligt för att bevara deras naturliga beteende.

I tidigare studier där eyetracking använts har forskare varit tvungna att fysiskt vara på plats för att samla in data och tillhandahålla tekniskt stöd. Det tillvägagångssättet innebär en risk att resultaten påverkas.

Tobii Pro Glasses 2 löser det problemet genom att ge testdeltagarna friheten att samla in data på egen hand. Till skillnad mot andra eyetracking-glasögon är Tobii Pros enkla att använda och de stödjer oavbruten datainsamling. Det gör det enkelt för testdeltagarna att själva registrera ögonrörelser över långa tidsperioder.

Tobii Pro Glasses 2 avslöjar exakt var en person tittar i realtid, samtidigt som denne kan röra sig fritt i vilken miljö som helst. En vikt på endast 45 gram ger en överlägsen komfort. Eyetracking-funktionen har fyra kameror som kompenserar om glasögonen glider och kommer ur sitt läge. Glasögonens vidvinkelkamera i HD-format fångar alla detaljer och händelser som omger testdeltagaren.

“Eyetracking är perfekt för etnografiska studier, men fram tills nu har tekniken begränsat vad forskare kan göra,” säger Tom Englund, chef för affärsområdet Tobii Pro. “Med Tobii Pro Glasses 2 kan testdeltagare samla in blickdata själva och i vilken miljö som helst. Det öppnar upp ett brett spektrum med möjligheter för etnografer och forskare inom många olika områden, såväl akademiska som kommersiella.”

Om man vill förstå hur människor konsumerar media och information i den nya digitala tidsåldern, där allt mer innehåll finns och är direkt tillgängligt, är det centralt att veta hur de uppfattar och uppmärksammar saker. Det är också viktigt att få reda på vad människor fokuserar på och hur deras förmåga att fokusera ser ut.

“Fram tills nu har våra möjligheter att bedriva forskning om unga människors mediekonsumtion varit begränsad till att observera beteenden i ett utifrånperspektiv,” säger Dr. Simone C. Ehmig, Stiftung Lesen. “Användandet av eyetracking öppnar nu upp möjligheten att mäta verkliga beteenden där individens perspektiv står i centrum. Detta ger en unik inblick i hur unga människor i dag verkligen uppfattar världen och hur de beter sig i den.”

Tobii Pro kommer att hålla ett webinarium om Stiftung Lesens studie den 2 juli. För att registrera dig för deltagande, klicka här.

För exempel på eyetracking-videos från studien, klicka här.

För mer information om Stiftung Lesens studie, klicka här.

För mer information om Tobii Pro Glasses 2, gå till www.tobiiglasses.com.

Försäljning i Europa, telefonnummer: +46 8 52 29 50 04 eller e-post: sales.an@tobii.com.

*En icke-vinstdrivande organisation med säte i Mainz, Tyskland, med uppdrag att främja läsning och läskunnighet.

• 22 juni, 2015