• 11 augusti, 2015

Snabbare och billigare eyetracking-studier med ny mjukvaruteknik från Tobii Pro

Stockholm, den 11 augusti 2015—Tobii Pro, världsledande inom forskningslösningar för eyetracking , adderar avancerad teknik för automatisk bildanalys till mjukvaran Tobii Pro Glasses Analyzer. Tekniken möjliggör snabbare analys av blickdata inspelad med Tobii Pro Glasses 2. Det blir enklare, snabbare och mer kostnadseffektivt för forskare inom olika fält att genomföra eyetracking-studier.

Marknadsförare, designers och forskare använder Pro Glasses 2 för att analysera olika aspekter av mänskligt beteende i verkliga miljöer – allt från mediekonsumtion och användarbeteende på webben till idrottsprestationer och synforskning. Hittills har forskare som gör kvantitativa analyser varit tvungna att koda blickdata manuellt. Det här tidskrävande arbetet har ibland begränsat användningen av eyetracking i projekten.

Med den nya tekniken, kallad Real-World Mappning, kommer analysen att effektiviseras genom att blickdata från videor automatiskt aggregeras och mappas till en stillbild. Det är särskilt användbart i studier med många testpersoner som rör sig i en miljö, till exempel studier av köpbeteende i butiker, annonstavlor, skyltar, arkitektur och säkerhetsinstallationer.

Med hjälp av Real-World Mapping kan forskare inom konsumentbeteende automatiskt aggregera blickdata från flera testpersoner i en enda bild av till exempel varuhyllan i en butik. När datat bearbetats av Real-World Mapping skapas möjligheter att direkt ta ut statistik och skapa visualiseringar baserat på aggregeringen.

Med den nya tekniken får forskare tillgång till relevant data av hög kvalitet snabbare än tidigare. Det skapar möjligheter att inkludera fler testpersoner i studier utan risk för förseningar eller ökade kostnader i projektet.

Real-World Mapping kräver inte någon ytterligare hårdvara än Pro Glasses 2. Tekniken fungerar i verkliga miljöer och kan hantera att testpersonerna betraktar miljön ur olika vinklar och på olika avstånd.

–Genom att lägga till Real-World Mapping till Tobii Pro Glasses 2 gör vi det enklare att tillämpa eyetracking i verkliga miljöer för fler forskare än tidigare, säger Tom Englund, chef för affärsområdet Tobii Pro. Den här nya funktionaliteten är bara ett exempel på hur vi förbättrar våra eyetracking-lösningar genom att fokusera på intelligent design, användarvänlighet och effektiva arbetsprocesser.

–Tobii Pro Insight Research Services har utfört hundratals konsumentstudier i verkliga butiksmiljöer, säger Ali Farokhian, global chef för Tobii Pro Insight Research Services. Real-World Mapping innebär att vi kan öka effektiviteten i databearbetningen i våra kundprojekt. Med snabbare bearbetning och analys av ögondatat kommer eyetracking användas i fler studier och av fler kunder än tidigare, även i projekt som tidigare inte varit aktuella på grund av tids- och budgetbegränsningar.

Tobii Pro Glasses Analyzer med Real-World Mapping kommer att finnas tillgängligt i Q4 2015 och riktar sig till alla kunder som har Tobii Pro Glasses 2.

**Om Tobii Pro Glasses 2 **Tobii Pro Glasses 2, som släpptes under 2014, visar exakt vad bäraren tittar på i vilken miljö som helst, i varje givet ögonblick. Med sin lättviktskonstruktion, "True View" scenkamera i full HD med vidvinkel, fyra ögonkameror och "Live View" Wi-Fi-streaming levererar Pro Glasses 2 exakta och tillförlitliga resultat för studier i verkliga miljöer. En frekvens på 50 Hz kombinerat med en unik teknik som kompenserar för om glasögonen rör sig på användaren ger överlägsen prestanda även under krävande förhållanden, till exempel vid varierande ljus eller avbruten inspelning. Eftersom glasögonen är så diskreta och lättanvända kan testpersonerna bära dem var som helst och till och med samla in data helt på egen hand.

• 11 augusti, 2015