• 2 maj, 2018

USB-standard för eyetracking etablerad

Tobii har i samarbete med Microsoft, Intel och Eye Tech DS skapat en USB HID-standard (Human Interface Device) för eyetracking. Det innebär att eyetracking nu ingår i familjen av enheter som mus, tangentbord, spelkontroller, pekplattor och andra styrmedel som har standardgränssnitt godkända av USB.org.

Den nya standarden utgör ett viktigt steg för hela eyetracking-branschen, samt utvecklare och användare. Den etablerar eyetracking som ett styrmedel i konsumentelektronik, vilket möjliggör mer utbredd och robust adoption av eyetracking i olika typer av enheter som datorer, surfplattor, osv. och applikationer. Specifika fördelar i olika branschsegment inkluderar:

• Utvecklare av applikationer och operativsystem kan känna större säkerhet i att de kan dra nytta av och få avkastning på sin investering när eyetracking-funktioner som de integrerar i sina programvaror fungerar med en mängd olika eyetracking-hårdvaror.
  • Tillverkare som integrerar eyetracking-teknologi kan känna större trygghet i att det kommer att finnas ett rikt ekosystem av applikationer och innehåll som använder teknologin.
  • Slutanvändare får en enkel plug-and-play-upplevelse som de kan lita på och känna igen i olika enheter och applikationer.

– Ratificeringen av den nya USB HID-standarden är en viktig milstolpe för Tobii och visar att eyetracking formellt hör till gruppen av tillförlitliga och framtidssäkrade interaktionsteknologier. Den säkerställer att grunden nu är på plats för att stödja en bredare adoption av eyetracking i operativsystem, plattformar och olika typer av enheter, säger Tobiis VD Henrik Eskilsson.

För mer information om den nya USB HID-standarden för eyetracking, se Tobiis blogg

• 2 maj, 2018