• 9 maj, 2019

Kommuniké från årsstämma i Tobii den 9 maj 2019

Stockholm - Vid årsstämma i Tobii AB (publ) den 9 maj 2019 fattade årsstämman bland annat följande beslut. Styrelsens fullständiga förslag har tidigare publicerats och finns tillgängliga på bolagets webbplats, www.tobii.com.

Fastställande av årsbokslut, resultatdisposition och ansvarsfrihet Årsstämman i Tobii AB beslutade idag att fastställa resultat- och balansräkning för moderbolaget och koncernresultat- och koncernbalansräkning för verksamhetsåret 2018. Vidare beslutades att bolagets resultat balanseras i ny räkning och att någon utdelning således ej lämnas. Årsstämman beslutade även om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och verkställande direktören.

Antalet styrelseledamöter och revisorer, val av styrelse och revisorer samt arvode till styrelsen och revisorn Årsstämman beslutade att antalet av årsstämman utsedda styrelseledamöter ska vara åtta utan suppleanter. Kent Sander, Nils Bernhard, Åsa Hedin, Heli Arantola, Jan Wäreby och Charlotta Falvin omvaldes som styrelseledamöter. Jörgen Lantto och Mårten Skogö valdes till nya styrelseledamöter. Kent Sander omvaldes som styrelsens ordförande.

Årsstämman beslutade att antalet revisorer ska vara en utan revisorssuppleanter. PricewaterhouseCoopers AB omvaldes som bolagets revisor.

Årsstämman beslutade att arvode till styrelsen ska uppgå till 2.429.000 kronor att fördelas med 575.000 kronor till styrelsens ordförande samt 225.000 kronor vardera till övriga styrelseledamöter som inte är anställda i bolaget. Arvode för kommittéarbete ska utgå med sammanlagt högst 279.000 kronor, fördelat på 200.000 kronor avseende revisionsutskottet (varav 100.000 kronor till utskottets ordförande och 50.000 kronor vardera till övriga två ledamöter) och 79.000 kronor avseende ersättningsutskottet (varav 37.000 kronor till utskottets ordförande och 21.000 kronor vardera till övriga två ledamöter). Till bolagets revisor ska arvode utgå enligt löpande räkning.

Beslut avseende riktlinjer för ersättning och andra anställningsvillkor för ledande befattningshavare Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag till riktlinjer för bestämmande av ersättning och andra anställningsvillkor för ledande befattningshavare.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om emission av aktier Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om bemyndigande för styrelsen att besluta om emission av aktier, innebärande att styrelsen bemyndigas att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, mot kontant betalning eller mot betalning genom kvittning eller med apportegendom besluta om emission av nya aktier, dock att sådana emissioner inte får medföra att bolagets registrerade aktiekapital eller antal aktier i bolaget ökas med mer än totalt 10 procent. Bemyndigandet syftar till att möjliggöra företags- eller produktförvärv.

Beslut om incitamentsprogram 2019 och emission av teckningsoptioner Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om införandet av ett nytt långsiktigt incitamentsprogram för anställda och konsulter med anställningsliknande villkor inom Tobii-koncernen. Incitamentsprogrammet omfattar två serier. Serie 1 utgörs av teckningsoptioner som ska överlåtas till anställda och konsulter med anställningsliknande villkor och teckningsoptionerna har en intjänandeperiod om åtminstone 3 år, varefter innehavaren har rätt att utnyttja optionerna för teckning av aktier under en period om sex månader. Serie 2 utgörs av personaloptioner som intjänas linjärt under en period av 3,5-4 år. Personaloptionerna kan efter sådan intjäning utnyttjas för teckning av aktier fram till 31 maj 2029. Beslutet innefattade även beslut om emission av högst 1.260.000 teckningsoptioner, varav högst 1.000.000 teckningsoptioner kan överlåtas i Serie 1 och högst 600.000 teckningsoptioner kan överlåtas i Serie 2.

• 9 maj, 2019