• 16 maj, 2023

Tobii och Automotive Motion Lab i innovationsprojekt för att bedöma bilförares trötthetsnivå utan att använda kameror

Tobii, världsledande inom eyetracking och pionjärer inom attention computing, och Automotive Motion Lab, ett gemensamt initiativ av Stellantis och Aix-Marseille Université, har sjösatt ett innovationsprojekt för att kunna utvärdera bilförares trötthetsnivå med fysiologiska mätningar och data från förarsätet. Initiativet är ännu ett bevis på Tobiis engagemang att göra våra vägar säkrare med hjälp av innovativ teknik.

Dagens lösningar för Driver Monitoring Systems (DMS), bygger vanligtvis på kamerabaserad teknik som analyserar förarens ögonrörelser och körbeteende, såsom filavvikelser eller styrbeteende. Tobii och Automotive Motion Lab siktar nu på att utforska lösningar bortom dessa metoder genom att komplettera med data från förarsätet och fysiologiska mätningar, för att göra DMS-systemen ännu mer tillförlitliga.

- Med detta projekt hoppas Tobii och Automotive Motion Lab kunna driva den teknologiska utvecklingen inom fordonsindustrin framåt och göra vägarna säkrare. Projektet är ytterligare bevis på vår förmåga att leverera världsledande teknik för detektion av trötthet och hur attention computing kan användas för att förbättra insikter kring människors fysiska och kognitiva tillstånd, säger Gunnar Troili, SVP Engineering, Tobii

- Automotive Motion Lab kan med hjälp av Tobiis expertis vidare undersöka möjligheten att upptäcka trötthet bakom ratten utan att använda kameror. Detta möjliggör i sin tur att kunna förutspå framtida användningsområden parallellt med framväxten av autonoma funktioner, säger Dr. Jean-Louis Vercher, Ph.D., CNRS och AMU, Automotive Motion Lab scientific director.

- Med detta samarbete vill Automotive Motion Lab förbättra kunskapen om förares tillstånd och ge rekommendationer kring möjliga beteenden i nästa generations fordon, säger Dr. Clément Bougard, Ph.D., Stellantis, Automotive Motion Lab industrial manager.

För mer information om Tobiis DMS-lösningar, besök

• 16 maj, 2023